الداغی

فرهنگ سازمانی :: مدرس رفتار شناسی

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

فرهنگ سازمانی

دکتر امیرحسین الداغی مشاور و مدرس رفتارشناسی | يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

 فرهنگ سازمانی چیست:


فرهنگ سازمانی اشاره به باورها و رفتارهایی دارد که نحوه تعاملات مدیریت و کارکنان شرکت و نیز کنترل معاملات کسب و کاری را تعیین می کند. غالبا، فرهنگ سازمانی در طول زمان از رفتارهای افرادی نشات می گیرد که به استخدام شرکت در می آیند.

 

مدرس رفتارشناسی

فرهنگ سازمانی معمولا در مواردی چون طرز پوشش کارکنان، ساعات کاری، محیط شرکت، باورهای کارکنان، گردش های ملی، تصمیم گیری ها برای استخدام،رفتار با مشتری،رضایت مشتری و هر جنبه دیگر عملکردی شرکت نمود پیدا می کند.   

 

 امیرحسین الداغى:

شرکت گوگل به خاطر فرهنگ سازمانی دوستدار کارکنان به خوبی شناخته شده است. در این شرکت خدمات زیادی برای کارکنان در نظر گرفته شده از جمله، انعطاف پذیری ساعات کاری، بازپرداخت هزینه تحصیلی، معاینات پزشکی رایگان در شرکت، و نیز خدماتی چون خدمات خودرویی کارکنان، سالن های ماساژ، کلاس های تناسب اندام، و غیره. فرهنگ سازمانی شرکت گوگل باعث شده تا جزو بهترین شرکت ها در لیست شرکت های برتر جهانی قرار گرفته و به درآمدهای بالایی دست یابد.

مشخصه های فرهنگ سازمانی موفق

فرهنگ سازمانی چه به صورت برنامه ریزی شده تشکیل گردد و چه به صورت ذاتی در سازمان وجود داشته باشد می تواند به هسته ایدوئولوژی شرکت رسیده و هر جنبه از کسب و کار را از کارکنان شرکت گرفته تا مشتریان و دولت را تحت تاثیر قرار دهد. آگاهی که امروزه در مورد فرهنگ سازمانی وجود دارد، بیشتر از هر زمان دیگری است. دپارتمان کسب و کار هاروارد، شش مشخصه مهم یک فرهنگ سازمانی موفق را در سال 2015 شناسایی و معرفی کرد. اولین و مهم ترین آنها، “چشم انداز” می باشد: چشم اندار شرکت از یک بیانیه ماموریتی ساده گرفته تا یک مانیفست شرکتی، قدرتمندترین ابزار محسوب می گردد. به عنوان مثال، شعار مشهور و مدرن گوگل با عنوان: “شرور نباش (Don’t Be Evil)”، یک چشم انداز سازنده شرکتی محسوب می گردد. دومین مشخصه، “ارزش ها” می باشد، با اینکه مفهوم وسیعی است، با این حال ذهنیت ها و دیدگاه های ضروری برای نیل به چشم انداز شرکتی را مجسم می کند.

 

مشخصه های فرهنگ سازمانی

به طور مشابه، “شیوه ها” روش های ملموسی هستند که با اخلاقیات هدایت شده و شرکت به واسطه آنها، ارزش های خود را پیاده سازی می کند. به عنوان مثال، نت فلیکس بر اهمیت کارکنان دانش محور و پربازده تاکید داشته و بالاترین سطح حقوق و مزایای سالیانه را به جای فلسفه “روش خود را برای رسیدن به موفقیت پیدا کن” برای کارکنانش در نظر گرفته است. “مردم” گزینه بعدی است، چیزی که شرکت با انتخاب روشی مناسب بتواند فرهنگ کلی شرکت را بهبود بخشد. نهایت، “داستان” و “موقعیت”، مدرن ترین مشخصه فرهنگ سازمانی می باشد. داشتن یک داستان روایی قوی مانند داستان استیو جابز یا شرکت اپل، برای رشد و داشتن یک تصویر عمومی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. “موقعیت” کسب و کار مانند انتخاب شهر و نیز طراحی و معماری دفتر نیز یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین موارد در زمینه فرهنگ سازمانی معاصر می باشد.

 

موسسه آموزشی پرواز ذهن

www.parvazezehn.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی