الداغی

تاریخچه دیسک disc :: مدرس رفتار شناسی

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

تاریخچه دیسک disc

دکتر امیرحسین الداغی مشاور و مدرس رفتارشناسی | دوشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

بقراط، بزرگترین حکیم یونانی، رفتار انسانها را در ۴۰۰ سال پیش از میلاد، مشاهده و مورد بررسی قرار داد.

مدرس رفتار شناسی

او متوجه شد که ما انسان ها در رفتارهای خود تشابهات و تفاوتهایی را نشان می دهیم. بقراط رفتار افراد را به چهار دسته صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی تقسیم کرده بود. به عبارت دیگر، بر اساس مشاهدات وی، ما انسانها همگی یکسان هستیم اما با این وجود هر کدام منحصر به فرد می باشیم.

با ادامه دادن این گونه مشاهدات، اثبات شده است که رفتارهای قابل مشاهده میتوانند در گروه هایی طبقه بندی شوند. این عمل باعث به وجود آمدن پدیدهای شده است که اکنون به نام “زبان رفتاری” شناخته میشود.

مدل بین المللی دیسک اولین بار در سال 1928 میلادی توسط یک روانشناس آمریکایی به نام دکتر ویلیام مولتون مارستون (۱9471893) براساس مطالعات روانشناسی کارل گوستاو یونگ(۱۸۷۵-۱۹۶۱) معرفی شد. مارستون یک وکیل و روانشناس فیزیولوژیک بود، او مانند بسیاری از روانشناسان زمان خود، تصمیم گرفت تا تنها بر پدیده های روانشناختی که بطور مستقیم قابل مشاهده و قابل اندازه گیری با روش های عینی بودند، تمرکز کند. علاقه اصلی وی به نظریه های احساسات و تظاهرات فیزیکی حالات هیجانی بود.

 

از آنجا که امروزه ابزار DISC به عنوان معتبرترین ابزار پروفایل رفتاری برای توسعه خودآگاهی شناخته می شود ، می توان براحتی پی برد که چرا این کتاب هنوز هم ارزشمند و مرتبط باقی مانده است.

اولین آزمون دیسک در سال 1940 توسط والتر کلارک بر اساس کار مارستون  ارائه گردید. وی تحلیل بردار فعالیت که یک ابزار ارزشیابی می باشد را توسعه داد. او یک چک لیست از صفت ها را منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شد توصیف کننده هایی را که از خودشان تشخیص داده اند را علامت گذاری کنند. این ابزار، که از سال 1948 توسط کلارک مورد استفاده قرار گرفت، برای انتخاب پرسنل توسط مشاغل در نظر گرفته شده بود. در این آزمون همانند با نظریات مارستون بر چهار ویژگی رفتاری توجه می شد که می توانند منجر به ترکیبات و شدت های مختلف تیپ های رفتاری شوند که براساس محیط فرد (کار، خانه یا در بین اجتماع) می توانند فرق کنند.

حدود 10 سال بعد، کلارک و همکاران نسخه جدیدی از این ابزار را برای جان کلیپر کلیور برای استفاده در تجارت ایجاد کرده و آن را خود جابجایی دیسک نامیدند. این آزمون به جای استفاده از چک لیست مذکور، پاسخ دهندگان را مجبور به انتخاب بین دو یا چند اصطلاح می کرد. تجزیه و تحلیل عاملی این ارزیابی به حمایت از یک ابزار مبتنی بر DISC افزود.

خود جابجایی دیسک توسط جان گریر برای ایجاد سیستم پروفایل شخصی اصلی (PPS) در دهه 1970 استفاده شد. از طریق صدها مصاحبه بالینی، او به درک 15 الگوی اساسی که توسط کلارک کشف شده بود، کمک کرد. گریر شرکتی به نام پرفورمکس تشکیل داد که اولین ناشر ارزیابی DISC بود. سرانجام پرفورمکس به انتشارات اینسکپ تبدیل شد.

انتشارات اینسکپ با اضافه کردن موارد جدید و حذف موارد غیرکارآمد، قابلیت اطمینان و کیفیت این محصول را بهبود بخشید.

تست و ارزیابی جدید به نام پروفایل شخصی سری 2800 (PPS 2800) نامگذاری و برای اولین بار در سال 1994 منتشر شد.

 
  • دکتر امیرحسین الداغی مشاور و مدرس رفتارشناسی

تاریخچه دیسک

رفتار سازمانی

رفتارشناسی

مدرس دیسک

مدرس رفتارشناسی

مشاور فردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی