الداغی

هوش هیجانى :: مدرس رفتار شناسی

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

مدرس رفتار شناسی

مدرس شخصیت شناسى مدرس دیسک حل تعارضات

هوش هیجانى

دکتر امیرحسین الداغی مشاور و مدرس رفتارشناسی | پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

Emotional Quotient

مدرس رفتار شناسی

 

 

هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی (که ضریب آن با EQ نشان داده می‌شود) شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است؛ به عبارت دیگر، شخصی که EQ بالایی دارد سه مؤلفه هیجان‌ها (مؤلفه شناختی، مؤلفه فیزیولوژیکی و مؤلفه رفتاری) را به طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند. 

با مروری بر دانش بنیادی و علم کاربردی در حیطه هیجان ها می توان استنباط نمود که هوش هیجانی نقش بسیار شگرفی در سازگاری و عدم سازگاری انسان‌ها ایفا می کنند. افرادی که قادرند هیجان‌های خود و دیگران را بشناسند و کنترل کنند، با دیگران همدلی کنند و از هیجان ها به نحو مؤثر و مطلوبی در جهت برانگیختن خود و دیگران استفاده نمایند، با مشکلات روزمره ی کمتری مواجه می شوند و از سلامت روان‌شناختی بالایی برخوردار خواهند بود. افراد دارای هوش هیجانی بالا، هنر تعامل و مهارت کنترل و اداره ی احساسات دیگران را دارا هستند. این مهارت‌ها، محبوبیت، قوه رهبری و نفوذ شخصی را تقویت می کند و فرد را در هرگونه فعالیت اجتماعی و ارتباط صمیمانه با دیگران، موفق می‌نماید. چنین افرادی با شناخت و بصیرت درونی که نسبت به تمایلات عاطفی خود و دیگران دارند، بهترین عملکرد را در موقعیت‌های مختلف زندگی بروز می‌دهند. 
افراد در مورد هوش هیجانی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند، بعضی در حد متوسط و بعضی دیگر توانمند هستند. قسمتی از این ظرفیت، غریزی و قسمتی دیگر حاصل آن چیزی است که از تجارب ناشی می‌شود و همین قسمت است که می‌توان به‌وسیله کوشش، تمرین و تجربه ارتقا داد.

هوش هیجانی در حوزه های تصمیم گیری، رهبری، کوچینگ، مالی، عملکرد، ارتباطات و خلاقیت و نوآوری تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد. هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی و شغلی تاثیر گذار است و سازمان ها موفق و کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری وسیعی در این حوزه انجام داده اند و شرکت های پیش رو مانند گوگل و بسیاری از بانک های بزرگ دنیا مشاورین هوش هیجانی دارند.

  • دکتر امیرحسین الداغی مشاور و مدرس رفتارشناسی

مدرس رفتار شناسی

مدرس رفتارشناسی

مدرس شخصیت شناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی